Att färglägga mandalas är beroendeframkallande

Jag tänkte berätta om min nya hobby – att färglägga mandalas. En mandala är cirkelformade mönster som sägs vara meditativa att färglägga, och faktum – det är precis vad de är! =) Här och här finns det mer att läsa om mandalas, den senare länken är förordet till den blå och den orangea boken ni ser på bilden bredvid. Och förutom att vara bra vägar till att hitta lugn och öka koncentrationen blir de färglagda mandalorna väldigt vackra färgstarka inspirerande små konstverk.
        Jag har inte ägnat mig åt denna hobby särskilt länge, några veckor bara, men jag har faktiskt under en längre tid letat någon färgläggningssyssla som inte känts för onödig att offra färg ur min gedigna samling av ”färg – och tuschpennor” på, så detta var att hitta det perfekta! Och förutom det så är det så att jag i mitt liv just nu är inne i en mycket oharmonisk period som påverkat min kreativitet mycket negativt (därav bloggfrånvaron), så det är tack vare att jag regelbundet färglägger en mandala som jag fått tillbaka lusten att blogga, och alla nya idéer jag har. Tror jag, för  jag blir väldigt lycklig av att använda starka färger, och ÄLSKAR (med stora bokstäver) intrikata mönster.
     Att bli en mer välmående människa har blivit viktigare för mig nu ( jag försöker numera att avstå från godis och allt vrålfika som fått studiebidraget att försvinna omedelbums, och det är med ganska stor förväntan jag har beslutat mig för att till vårterminen prova på yoga). Mandalafärgläggningen har faktiskt, bara efter ett par veckor, resulterat i att jag kännt mig bättre till mods – och därmed blivit mer kreativ och konstnärligt inspirerad.
      Det inte så lite heller, och suget efter nya målarböcker är snudd på lika stark som mitt vanliga godissug – och därmed har jag lagt ut bilden ovan, tre olika böcker har jag att välja ur – redan! De här och denna! Märket Unicorns mandalaböcker är bara helt underbara, och när jag ser att det finns mer spännande titlar i Norge och Danmark än här i Sverige känner jag en lätt frustration! VILL HA, VILL HA, VILL HA!!! Det är så vackra mönster, och turligt nog tycks de finnas i de flesta bokhandlar. =) Att hitta en rogivande sysselsättning som påverkar kreativiteten och dessutom är riktigt beroendeframkallande är underbart. Går egentligen inte riktigt att förklara känslan rättvist, men det behöver jag nog inte! Bjuder nedan på några exempel av hur det kan se ut – mina favoritmandalakonstverk hittils! Bara för kul har jag satt titlar på dem som jag tycker speglar färgsammanstättningen och innehållet. Ett annat bra sätt att träna på idérikedom.
      Jag tycker ni ska prova på att göra detta. Här går det att färglägga över nätet, men jag tycker bäst om att färglägga för hand på det härligt tjocka pappret. Det är ren njutning.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. mimmimarie
    Dec 19, 2010 @ 17:00:14

    Om du inte redan har läst boken ”Den oförstörbara mandalan” av Patrick White, måste du helt enkelt göra det nu efter att jag sett dina fint färglagda mandalor.

    Svara

  2. Yvonne
    Jan 04, 2011 @ 14:50:19

    Hej…..letar efter avancerade Mandalasböcker…..har du några du kan rekommendera….vill att det ska va små fält och mycket jobb….:)

    Yvonne

    Svara

    • annissa89
      Jan 06, 2011 @ 21:37:27

      Hej!
      Ja du, det var lite svårt faktiskt. Har ju precis börjat med denna hobby så jag har inte så bra koll vad det finns för utbud. Men ”Stora mandalaboken” som är den gula och lila boken på bilden i detta inlägg, innehåller flera avancerade mandalor med väldigt små fält och många detaljer. Hoppas du hittar vad du söker. =)

      Svara

Kommentera

