Min första bokmässa-weekend Dag 1

Det var sex år sedan jag och min familj senast gjorde en resa till Göteborg, men nu är vi här och jag sitter på hotellrummet och bloggar! Det känns riktigt härligt och förväntansfullt, och lite pirrigt. Imorgon kommer jag, som jag skrivit tidigare, att för första gången i mitt liv sätta min fot på mässan bok-och bibliotek i Göteborg och då jag har rätt liten koll på vad som väntar mig där känns det speciellt – och lyxigt.
      Hela dagen har vi varit på resande fot, jag och mina föräldrar, för mellan Bollnäs och Göteborg är det sextio mils bilväg. Det har varit en trevlig resa på alla sätt och vis, i lugnt tempo och gott humör. Vi gav oss av hemifrån strax före halv elva i förmiddags via Ockelbo och ner mot södra Dalarna – och det slog mig hur många risiga  småsamhällen som finns i den regionen. Det är nedlagda industriorter – den enda levande industrin vi såg efter den vägen fanns i Avesta. 
    Vårt första fikastopp gjorde vi i just där – vid den jättelika berömda dalahästen (men den brydde jag mig inte så mycket om, för mig var det desto viktigare att gå in på SevenEleven och köpa en påse lösgodis). Vi hade med oss kaffe och smörgåsar hemifrån, något som vi alla gillar skarpt både av ekonomiska skäl och för att det höjer mysfaktorn flera snäpp, och satt rätt länge vid en fin rastplats och hade det väldigt trevligt. En geting kom dock och hotade oss vid ett tillfälle, men hotet avvärjdes tack vare en uräten yoghurtburk som vi stängde in den i. Sedan beslutade vi oss för att nästa stopp fick bli IKEA i Örebro, där mamma tagit reda på att de hade en viss matta i lager som inte fanns i Gävle (vilket är vårt närmaste varuhus).
       Mamma körde så de första trettio milen ner till Örebro, innan pappa tog över i andra halvlek – så det blev full jämlikhet på den punkten! 🙂 På IKEA köpte vi, förutom mattan, muffinsformar, servetter och lite annat småplock, och där åt vi också vår lunch/middag vid fyratiden. Sedan bar det av ner över Västgötaslätten, som faktiskt visade sig vara rätt långrandig, trots att det var kul att åka igenom ett landskap som skiljer sig rätt mycket från de ofta lika långrandiga skogarna i södra Norrland där vi bor). Vi gjorde bara några småstopp och vid halvniotiden nådde vi så slutligen Göteborg. Då hade kvällsmörkret lagt sig, och vad gäller vädret så var det enligt mitt tycke idealiskt. Det höll sig runt sjutton grader hela vägen och solen skymdes av ett tunt lager moln som inte gjorde den för stark.
       Väl framme checkade vi så in på vårt hotell, och då vi hade positiva erfarenheter av ett sådant i Majorna från förra resan sommaren 2004 hade vi valt samma denna gången med. Vi blev alla väldigt positivt överraskade över de fördelaktiga förändringar som gjorts här, varav den största var att det tillkommit en bar med lättare maträtter. Dagen avslutade vi så där, och nu är det snart dags att gå till sängs och vakna upp till en ny spännande dag.
    Ja, jag vet att jag inte nämnt något om böcker i hela detta inlägg, vilket är ytterst ovanligt på den här bloggen, men det kommer nog att bli desto mer av den varan imorgon…

Kommentera

