Enkät om läsvanor

Snubblade över den här läsenkäten hos Vixxtoria på Om böcker som jag inte hunnit läsa:

(1) Varför läser du böcker? Avkoppling? Information? Spänning? Annat?

Det är  nog mest för att jag tycker det är så oerhört roligt att läsa! Sedan så har jag en sådan barnslig förtjusning i att recensera det mesta jag läser, också det bara för att jag tycker det är kul! Det är så kul att ta del av andra världar, livsstilar och fantasier!

(2) Vad för slags böcker gillar du? Deckare, hästböcker, romaner, science fiction, historiska romaner, facklitteratur, biografier…
 
Det är ganska mycket jag tycker om, men på fritiden blir det uteslutande romaner (och ibland någon enstaka novellsamling). Jag gillar eleganta, livsbejakande, underhållande, roliga och engagerande, och viktigast av allt, positiva berättelser.  Jag är dock inte särskilt förtjust i ytliga spänningsromaner, och (särskilt svenska) deckare har jag mycket svårt för (även om jag är lite medveten om att jag behandlar den gengren styvmoderligt). Eländigheter och svärta undviker jag helst.  Förutom det blir det de flesta gengrer, kan nog inte kategorisera bättre.
 
(3) Vilka böcker har du läst på sista tiden? (1-3 titlar)
 
1. Stolthet och fördom av Jane Austen
2. Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith
3. Rovfåglarnas tid av Elisabet Nemert
 
(4) Finns det någon bok eller någon typ av bok som du aldrig skulle läsa? Varför?
 
Ja, eländesskildringar och saker som saknar positivism. Jag tror inte att sådana berättelser tillför något till en, som människa. Böcker har ju som sagt var ibland ett syfte att göra oss klokare, och den sortens berättelser gör oss bara deppiga ( i alla fall mig).
 
(5) Finns det någon bok/några böcker som du skulle vilja läsa, men inte har läst?
Massvis, hela min bokhylla är full av sådana böcker!
 
(6) Säg en riktigt bra bok, som du har läst!
 
Åh, det måste bli Förnuft och känsla av Jane Austen, om jag bara får välja en…
 
(7) Var får du tag på böckerna du läser? Bokhandel? Present? Bibliotek? I mammas och pappas bokhylla? Lån av kompisar? Annat?
 
Uteslutande bokhandlar och Adlibris. Några enstaka på Antikvariat och från biblioteksgallringar. Sedan har jag några presentböcker.
 
(8) Har du många böcker hemma? Hur många hyllmeter ungefär?
 
Mycket, mycket! Och det blir mer! Hyllmeter kan jag inte svara på, men en hel väg täcks av två stora bokhyllor i mitt rum.
 
(9) Kommer du ihåg om någon brukade läsa högt för dig när du var liten? Vem? När?
 
Mamma och pappa vid läggdags.
 
(10) Hur ofta skulle du säga att man läste för dig? Välj mellan aldrig, ibland, ofta, varje dag/kväll.
 
Varje dag/kväll
 
(11) Kommer du ihåg vad man läste för dig?
 
Ganska bra, faktiskt. Det blev mycket klassiska sagor, men också mycket Mamma Mu och Pettsson, bland mycket annat bra.
 
(12) Brukar du själv läsa högt för någon ibland? Vem? När?
 
Nej, jag är för nog ännu för ung för det ;-)!
3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Vixxtoria
    Aug 22, 2009 @ 09:59:25

    Man är väl aldrig för ung för att läsa högt? Läs för dig själv, läs för katten, mormor, småsyskon, kusiner, bästa kompisen, fästmannen…. Jag har alltid tyckt att en berättelse kan lyfta och få en helt annan klang om man läser högt. Särskilt gäller det äldre böcker (säg före 1900), som ofta var skrivna för att (kunna) läsas högt. Austen till exempel 😉

    Svara

    • annissa89
      Aug 23, 2009 @ 15:41:06

      Vad jag menar är att jag inte har något barn i närheten att läsa för, men nog håller jag med dig om att det absolut går att läsa högt för andra också! Det verkar ha varit mysigt under de där högläsningskvällarna man ibland läser om i gamla böcker, som till exempel i Austens böcker. Det skulle nog vara ett bra alternativ till TV:n, om bara någon tänkte på det…

      Svara

  2. Vixxtoria
    Aug 23, 2009 @ 21:34:00

    Annissa: Jag förstod nästan att det var det du menade 😉

    Jag tycker det är ganska kul att fler och fler lyssnar på ljudböcker, faktiskt. Det är på sätt och vis lite en återgång till högläsningen. Fast å andra sidan är det en ensam sysselsättning, och jag tror det finns ett mervärde i att tillsammans lyssna till en historia, att dela en upplevelse.

    Men jag läser ju inte heller vuxenböcker högt. Det är något jag får föra fram härhemma (fast vi är en trespråkig familj, och vi vuxna föredrar helst att läsa på olika språk, så det skulle nog inte fungera så hemskt bra i praktiken…)

    Svara

Kommentera

