Min version av Elizabeth och mr Darcy…

ElizabethochDarcySom jag skrev i nedanstående blogginlägg var det för mig ett nöje att läsa Jane Austens mest berömda roman ”Stolthet och fördom”.
     Och mycket riktigt kan jag redan nu lova att jag så småningom kommer att rita karaktärsklippdockor ur den boken, men eftersom jag har mycket annat att stå i för tillfället kommer det att dröja ett tag. Men min vision (eller vad jag nu ska kalla det) är att rita karaktärerna ur samtliga sex Austen-böcker som klippdockor, och det tror jag att jag redan har nämnt här på min blogg. Stolthet och fördom är en bok som jag avsiktligt valt att vänta med för detta projekt, eftersom jag redan har ett klippdocksset som är baserad på den boken, vilket jag köpte här. Och som jag tycker mycket. Dessutom har jag lovat mig själv att prioritera andra projekt än så länge.
     Men då jag hade kommit till den berömda scenen då de så välkända huvudpersonerna Elizabeth Bennet och mr Darcy oväntat träffar varandra på Darcys flådiga gods Pemberley och det för läsaren blir uppenbart att de båda är förälskade, kliade det så mycket i mina fingrar av inspiration, att jag var tvungen att sätta mig ner och rita min version av romanens hjälte och hjältinna. Denna gång blev det inga klippdockor, utan ovanstående porträtt – som givetvis kommer att bli mina förlagor till dem när det väl är dags.
    Jag är mycket nöjd med dessa porträtt, eftersom jag känner att jag verkligen fångat Elizabeths kvicka och intilligenta lynne och Darcys stolta och reserverade, men ändå finkänsliga, motsvarighet. Dessutom är han ju så känd för att vara snygg, så det var med glädje jag tog fasta på det. Och Elizabeths främsta kännetecken (i boken) är hennes vackra och klara ögon – de lyckades jag också få dit!
     Och så kläderna; jag älskar att rita klädedräkter från Jane Austens tid så mycket att jag funderar på att rita några bloggklippdockor enbart ämnade för kläder i den stilen, så att jag bara kan rita mer och mer (utan att begränsa mig till ett set på givet tema)!

Jag ska också tillägga att jag återigen kommer att vara frånvarande från bloggen ett tag, eftersom min dator kråglar och ska skickas in på reparation i veckan. Så det lär dröja några veckor innan jag återkommer.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Vixxtoria
    Aug 11, 2009 @ 10:02:13

    Jag får ju titta tillbaks till dig. Det var länge sen jag var inne och tittade här sist. Jag gläds åt att du också gillar Stolthet och fördom. Fast jag förstår inte hur du kan påstå att det inte är JA:s bästa bok 😉

    Jag är spekulant om du verkligen skulle få ritat några klippdockor på Elisabeth och Darcy!

    Svara

    • annissa89
      Aug 11, 2009 @ 11:42:23

      Hej Vixxtoria!
      Tack för din kommentar, men jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar med det där sista du skrev.

      Svara

  2. Vixxtoria
    Aug 11, 2009 @ 14:20:36

    Jag menade nog mest att jag inte skulle ha något emot att köpa en kopia av dina Stolthet & Fördom-klippdockor om du gör några. Jag skrev den här kommentaren i all hast så det blev lite otydligt.

    Svara

Kommentera

