Recension: Hans majestäts drake (2006) av Naomi Novik

HansmajestatsdrakeSom jag berättade i ett tidigare inlägg var detta en bok jag ”snubblade över” i en bokhandel på en liten ort och blev genast intresserad av den. ”Hans majestäts drake” är första delen i serien ”Temeraire” och är en fantasy som utspelar sig under Napoleonkriget. Eftersom just det är en historisk era som fascinerar mig blev jag genast intresserad, och rätt glad att se att det finns fantasy som INTE utspelar sig enbart under forntid och medeltid. 
     Romanen handlar om den brittiske kaptenen Will Laurence som hittar ett drakägg på ett franskt skepp som han och hans mannar har besegrat. När ägget kläcks dyker den intilligenta draken Temeraire upp och Laurence blir hans flygare. Han lämnar flottan och beger sig till en flygbas för att utbildas tillsammans med sin drake och snart är de inblandade i strider mot Napoleons franska drakkår (som är större än den engelska) och även en del intriger på hemmaplan. Men de övervinner det hela och det visar sig att Temeraire tillhör en ovanlig kinesisk drakras med fantastiska egenskaper, i slutet. Boken innehåller många färgstarka drakflygare – och drakar av olika fascinerande raser. Det hela är en blandning mellan europeisk krigshistoria och populärfantasy.
    Konceptet med ett flygvapen bestående av drakar under Napoleonkrigen tycker jag är mycket intressant och fascinerande och i den här boken är det oerhört realistiskt skildrat – som om det vore en självklarhet att så är fallet. Visserligen gillar jag när fantasyinslag skildras på ett realistiskt sätt, men förutom drakarna finns inga andra inslag som känns som fantasy, och det blev faktiskt tråkigt i längden. Men jag gillar skarpt när det som är overkligt beskrivs som självklart, eftersom jag ibland får svårt med det tvivel som sådana här inslag brukar beskrivas med i vissa andra berättelser. 
    Jag ska villigt erkänna att jag blev en smula besviken på den här romanen; jag hade förväntat mig mer. I början var den riktigt bra, men den blev tyvärr för monoton för att vara underhållande mot slutet. I stort sett hela berättelsen utspelar sig i samma miljö. Det kan vara bra i en del fall, men här gjorde det att jag tappade intresset. Den skulle ha vunnit på att beskriva fler miljöer än den militära. Det hände saker, men det var ungefär de samma. Så det drar också ner omdömet.
   Bra var dock det psykologiska djup som fanns hos karaktärerna, där inberäknat drakarna, och vänskapen som växer fram mellan Laurence och hans drake är en mycket finstämd del av berättelsen, som också är ganska framträdande. Samvaron mellan kamraterna och drakarna på flygbasen känns också trovärdig och tämligen engagerande. Men jag fastnar ändå inte för dem, så det är ytterst tveksamt om jag kommer att läsa fortstättningen i denna serie.  En annan nackdel var att kapitlen var alldeles för långa.
    Men språket som författaren använder sig av är otroligt fint och ger berättelsen en känsla av 1800-talslitteratur. Miljöerna, människorna och, inte minst, drakarna och de olika drakraserna, beskrivs så pass ingående – men effektivt, så att det är lätt att se allting framför sig. Men jag får ändå inget större djup i denna berättelse, trots de psykologiska skildringarna och det välformulerade språket. Jag blir inte engagerad eller berörd, men det är trots det än välskriven bok och en intressant vinkling av världshistorien. Så det är ändå en ganska bra bok.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. RLC
    Jun 23, 2009 @ 07:37:26

    I have to confess, I never finished this book. It seemed like it would be cool, but I never got invested and I do think life is too short to read things I don’t want to finish. Perhaps, if I knew more about the wars involved I would care more.

    Svara

  2. annissa89
    Jun 23, 2009 @ 19:16:49

    Hi!
    Well, it was not my knowledge about Napoleonic Wars that was the reason for finding this book qiute boring. It was the monotonous story and the suroundings it was set in. But besides that I think it as a qiute good and wellwritten book.

    And yes, it’s no idea to continue books that you don’t like. For example, I had plan to write a rewiew of a book called ”Deluxe” by Anna Godbersen (I belive it is) but I found that book one of the worst I have read for years! I stop after reading the half of it. It was som sort of late Victorian romance novel about the New York society and some youngsters with dangerously scanadlous lifes, that I think went absurd!
    It was only an example of a book I don’t wanted to finish.

    Svara

  3. Klara
    Jan 19, 2011 @ 19:08:48

    Ja det var din recension jag läste ;D (Visste inte vart jag jag skulle svara så jag gjorde de här) 🙂

    Svara

Kommentera

