En fantasyinfluerad empireklänning till Annissa (inspirerad av två nya böcker i bokhyllan)

MorklilaempireklanningfantasystilminiKlicka här för dockan.

Dagens klänning till min bloggklippdocka är en sammanslagning av två nya böcker jag införskaffat, som har det gemensamt att de båda utspelar sig under empireeran. Men sedan slutar likheterna ganska rejält.
    Den första boken som det handlar om är Jane Austens klassiker ”Stolthet och fördom” som jag tack vare antikvariat.net äntligen lyckades få tag på i förra veckan, till min stora, stora lycka! Den var förvånansvärt svår att få tag i, och den verkar ha utgått i tryck (synd). Och eftersom jag har som målsättning att samla alla Jane Austens sex romaner (plus några till) har jag nu bara en bok kvar som fattas. ”Stolthet och fördom” tycker inte jag personligen är Jane Austens bästa, men den är en riktig klassiker och jag tror inte någon fan av hennes böcker kan vara utan den i bokhyllan! Alla som är på jakt efter en svårfunnen boktitel måste känna igen lyckan av att äntligen få tag på den! För ett tag sedan hittade jag ”Mansfield park” tack vare samma webbplats; som jag för övrigt verkligen kan rekomendera! Skriv in din titel och se vilka antikvariat som har den, och beställer du skickar de den direkt till dig. Snabbt verkar det gå också, i alla fall från det antikvariat där de hade ovan nämda titlar. 
     Den andra boken är av en nutida författare och är en fantasyroman som jag just nu läser på min fritid. Det är ”Hans majestäts drake” av Naomi Novik, och det är första delen i serien ”Temeraire”. Det var en bok jag ”snubblade” över i bokhandeln på den lilla ort där min mormor och morbror bor, och även om jag aldrig hört talas om vare sig författaren eller titlarna som blev jag genast intresserad. Jag har läst ungefär 120 sidor i den, och eftersom jag tycker den är bra kommer så småningom en recension. 
    ”Hans majestäts drake” utspelar sig under Napoleontiden, den enda skillnaden är att arméerna i Frankrike och England har drakar till hjälp. Man skulle kunna säga att de är ett slags flygvapen, och varje drake har en egen flygare och de båda är oerhört bundna till varandra (jag berättar mer i recensionen). När jag såg att det var en fantasy som utspelade sig under empire- eller regencyeran blev jag eld och lågor!
     Jag tror egentligen att fantasy är en gengre jag gillar, men jag hyser agg mot att så många av de romanerna verkar utspela sig under medeltiden och forntiden. Men varför det är så kan jag inte svara på. Jag hade aldrig anat att det fanns en fantasyroman som var förlagd till Napoleontiden – och som dessutom i språket har en viss likhet med Jane Austen, faktiskt! Det är kul att bli possitivt överraskad och snubbla över litterära godbitar!
    Just den här klänningen passar bättre till den sistnämnda boken, trots att det mest är militära miljöskildringar som förekommer och många av de kvinnliga karaktärerna är klädda i manskläder. Men jag passar på att inspireras till en ny empireklänning i alla fall. Stilen är lite för dramatisk för Jane Austen’s berömda ”Stolthet och fördom”-hjältinna Elizabeth Bennet, skulle jag tro.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Vixxtoria
    Maj 27, 2009 @ 12:42:03

    Håller med om att den klänningen är lite för dramatisk för Elizabeth. Men jag skulle gärna vilja tipsa om att läsa Pride and Prejudice på engelska – skillnaden mot den gamla svenska översättningen är enorm. Det är verkligen en dålig översättning. Annars är Bonniers på gång med en ny svensk översättning.

    Stolthet och fördom/Pride and Prejudice är definitivt _min_ Austen-favorit, och inte bara något som man måste ha för att komplettera samlingen 😉

    Svara

    • annissa89
      Maj 27, 2009 @ 12:59:33

      Hej!
      Faktum är att jag faktiskt har läst Pride and Predjudice på engelska en gång. Och vad kul att det är på gång en ny översättning! Det stör mig enormt att den boken inte finns i tryck just nu! Annars tror jag nog att min Austen-favorit är Förnuft och känsla.
      Tack för kommentaren!

      Svara

  2. Vixxtoria
    Maj 27, 2009 @ 12:42:35

    Oj, nu glömde jag det viktigaste! Vilken kul idé att göra klippdockekläder till litterära figurer! Och vad fint det blev!!

    Svara

  3. Vixxtoria
    Maj 27, 2009 @ 13:41:15

    Nu har jag tittat lite! Vad fina de är!

    Svara

Kommentera

