Min nya hobby

img_1462Jag bloggar inte enbart om vilka klippdockor jag ritar och vilka böcker jag läser (men absolut för det mesta).
   Detta inlägg är ett sådant som inte handlar om vare sig böcker eller klippdockor, men som ändå går in under kategorin design och skapande (och därför platsar här på min blogg trots att det handlar om annat).
     Det är så att jag har hittat en ny hobby och fallit pladask för den, och det är tillverkning av egna smycken. Visserligen är det något jag i liten skala gjort till och från under ganska många år, men nu känner jag att jag verkligen har fastnat för att göra halsband och örhängen (armband gillar jag inte). Och jag fullkomligt älskar bijouterier, så det är särskilt roligt att kunna göra egna!
    Jag har länge vetat om hur man tillverkar örhängen, men för ett par veckor sedan lärde jag mig även hur man gör halsband – och då blev det verkligt kul! Jag älskar halsband! Och örhängen! Det är faktiskt inte så svårt som det verkar att tillverka egna smycken, även om en med flinka fingrar säger det ;-)! Det finns bra kompletta set med instruktioner som jag tror är bra för nybörjare, men trots att jag bara hållit på med denna hobby i en dryg vecka har jag med lyckade resultat gett mig på att hitta på egna modeller som jag visar på bilden ovan.
    Jag tänker dock inte ge mig på att beskriva hur jag tillverkade de olika modellerna, men här, här, här, här,och här  visar jag detaljbilder på de olika smyckena som visas på bilden ovan. Halsbandet och örhängena med bruna pärlor är ett komplett set från detta märke (deras smyckeset kan jag rekomendera; de är snygga och instruktionerna som medföljer mycket tydliga, de säljs i många hobbyaffärer och även i bokhandlar) och de två sista halsbanden med matchande örhängen är mina favoriter av de smyckekreationer jag hittills hunnit skapa. Blommorna har jag skapat av ståltråd och pärlor, och blev snyggare än jag anade.
   Tydligen är smycketillverkning en populär hobby och det finns mycket roliga tillbehör att välja på i de olika hobbyaffärerna; pärlor, hängen, läderband och en massa annat kul som man tydligen kan göra otroligt vackra saker av (har precis bara börjat). Det är inte en jättebillig hobby och jag saknar ganska många delar (fast det som behövs har jag). 
    Jag har inga egna tänger (lånar från min pappas verktygslåda) så det planerar jag att köpa, liksom en sorteringslåda så att jag kan hålla ordning på olika pärlor och nödvändiga delar samt fler sorters pärlor och tillbehör. På Panduro hobby verkar de ha vad jag behöver. Jag skulle också vilja ha en inspirerande bok, som denna eller denna. Det är studentekonomin som tvingar mig till återhållsamhet.

Så nu har jag en till rolig hobby vid sidan av klippdockorna, böckerna och skrivandet!

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. salma
    Sep 12, 2009 @ 16:11:01

    fina klänningar

    Svara

  2. Andrea
    Nov 17, 2009 @ 23:26:48

    Hej,
    jag tillverkar också egna smycke och så och då säljer jag någonting. Men jag brukar handla sällan på Panduro. De har inte så stor val och det är otroligt dyrt där. De flesta pärlor köper jag i Tjeckien. Det kostar hälften. Annars har jag hittat internetwebbsidor där du kan beställa det du behöver. Kolla här:
    http://www.parltorget.se
    http://www.cchobby.se (här är det dyrare)
    Annars kulle jag inte säga att det är inte svårt. Jag har gjort en halsband som är handsydda pärlor på varandra i 20 timmar. Det är den lilla på min blogg:
    http://www.thewitchandrea.blogg.se
    Men jag håller med att visa modeller är inte så svårt att göra. Annars har du fint blogg.

    Lycka till med smycke
    Andrea

    Svara

    • annissa89
      Nov 19, 2009 @ 13:57:38

      Hej Andrea!
      Kul att höra att du också tillverkar smycken, och de är fina! Ska kolla in tipsen på länkar, för jag håller med om att Panduro är dyrt. Men när de hade rea senast fyndade jag stort.

      Svara

Kommentera

