Nytt namn på bloggen

Jag har planerat ett tag nu att ändra namnet på min blogg från ”Annas klipppdocksblogg” till ”Annas bok – och klippdocksblogg”, och det har jag nu gjort.
    Anledningen till det är att min blogg har börjat handla i stort sett lika mycket om böcker och litteratur som mina klippdockor. Jag hade dock planerat redan från början att låta min blogg ha en litterär inriktning vid sidan av alla klippdockor. Dessutom hör klippdockor och litteratur nära samman för mig; eftersom jag gärna ritar romankaraktärer som klippdockor (uteslutande ur klassiker) eller låter min bloggklippdocka iklä sig vissa roller när inte idéerna eller informationen ur berättelsen räcker till ett helt klippdocksset. 
    Framöver kommer jag att rita många litterära klippdockor, har jag en känsla av. De är lite svårare och mer utmanande än mina andra kategorier, men desto roligare och spännande att arbeta med. Jag har både för litteraturvetenskapskursen och av eget intresse inhandlat massor av klassiska romaner under våren, och många av dem tror jag, eller hoppas, att jag kommer att rita karaktärerna ur som klippdockor.
     De mest intressanta titlarna i den kategorin är bland annat denna, denna, denna och denna (varav två ingick i kursen). Jag hittade också den eftersökta Mansfield park av Jane Austen på antikvariat.net, en webbhandel som en av mina högskolelärare tipsade om. Jag hade också turen att hitta denna och denna klassiker på bokrean i år! Fast dem har jag inte hunnit läsa än.  Jag har beslutat mig för att börja läsa mer på engelska, det finns större utbud av klassiska romaner på det språket (ärligt talat tycker jag att klassiskerutgivningen är ganska skral i Svergie, även om den är större än jag först trodde).
     Anledningen till att jag, i fall någon skulle undra, har negligerat bloggen under den senaste tiden är att jag har så fullt upp med de böcker som ska läsas för litteraturvetenskapen och att jag prioriterar mitt bokprojekt på fritiden. Det kommer dock att förbli så en tid framöver, minst i ett par veckor.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. camilla lucchesi
    Apr 23, 2009 @ 12:16:07

    Hej!
    Kul med människor som läser….. tips…
    Radions P1 ”Nya Vågen” sände igår 22/4 2009 ett
    intressant program där bla Joseph Conrads Mörkrets Hjärta
    diskuterades och dessutom utställningen på Liljevalchs
    på samma tema.
    Dessutom figurerar samma bok i nyaste King Kong filmen just som
    de ska avsegla mot mörkrets kontinent.
    Snygga skisser och elegant skrivet vill jag tillägga. / camilla 🙂

    Svara

    • annissa89
      Apr 23, 2009 @ 19:33:31

      Hej Camilla!
      Kul att du kommenterar! Har ganska precis läst den bok du tipsade om (tyckte inte att den var så jättebra, skriver enbart recensioner på böcker jag tycker är bra, för ovanlighetens skull). Tack för berömmet, förresten!
      Kram Anna

      Svara

Kommentera

