Ett litet ”formatexperiment”

projektbild3Jag ritade tre nya kostymer för ”Northanger Abbey-projektet” under dagen, men jag hade inte inspiration nog att färglägga dem, så det får bli någon annan dag.
   Istället bestämde jag mig dock för att börja ”leka”, eller experimentera, med det format och den typ av layout som det jag personligen kallar ”klippdocksbilder” ska ha.
   Jag har, inspirerad av formatet på setten på denna klippdockswebb, bestämt mig för att använda ett annat format än det vanliga på min webb för dessa karaktärsklippdockor. Jag ska också ändra filformatet till pdf-dokument (behöver dock lära mig hur det fungerar först), eftersom det verkar rätt så lämpligt och en annan stor fördel är att det med största säkerhet sparar plats på mina olika webbsidor.  Hur den speciella sida som ska innehålla de olika Jane Austen-klippdockorna (för jag tror att jag ska lägga upp, allteftersom jag ritar, karaktärsklippdockorna från Austens alla verk på samma sida) ska se ut har jag ännu inte klurat ut.
   Hursomhelst, bilden ovan visar hur mina tankar gått, och jag är riktigt nöjd, så det blir detta format på bilderna för min webb! Jag ska berätta att jag scannade av ett A4-ark och roterade det till liggande possition i bildbehandlinsprogrammet på min dator. Sedan började jag experimentera med layouten. Jag gjorde dessa två testbilder för att vara säker. Det stora vita tomma utrymmet på den övre bilden med själva klippdockan ska egentligen innehålla en kort ”biografisk” text över karaktären, men den kräver så mycket omsorg och energi att skriva så att det inte är något man (i alla fall jag) gör i en hanvänding för en testbild.
    De svarta dekorativa ”krusidullerna” har jag handritat (med musen) och jag tycker att de ger bra karaktär åt hela den stil som de här dockorna/karaktärerna representerar. Jag har också bestämt att jag ska rita allt för hand (eller rättare sagt med musen) till varje ny bild. Det är kul, och rätt bra rekreation, att sitta och rita de här sirliga formerna. Kostymerna kommer också att placeras (som ni kan se på den undre bilden) med breda utrymmen emellan, för där ska citaten sitta. Jag har testat med två olika citat där, eftersom jag redan hade dem uppskrivna och redo.
   Det är egentligen inte så mycket mer att berätta, ni får helt enkelt se hur slutresultatet blir. Däremot ska jag tala om att jag troligen, antingen inom kort eller så småningom (får se hur inspirationen vill) kommer att fylla på ”Northanger Abbey-projektet” med fler karaktärsklippdockor än de sju jag redan håller på med.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Jane Odiwe
    Feb 07, 2009 @ 02:25:40

    Hello Annissa,
    I think your paper dolls are beautiful! What a talented artist you are!

    Jane Odiwe

    Svara

    • annissa89
      Feb 07, 2009 @ 11:03:21

      Thank you, Jane! Paperdolls is a thing I really love, and it´s especially fun to draw Regency costumes!

      Svara

Kommentera

