Citat och skisser

projektbild2

 

 

 

 

 

 

 

 

Mittt ”Northanger Abbey-klippdocksprojekt” fortskrider, men de senaste dagarna har jag tagit en liten paus från själva ritandet av klippdockornas/karaktärernas kostymer. Istället har jag lagt huvudpunkten på att skissa på nya kostymer (jag tror egentligen inte jag behöver förklara att det krävs planering för att ”klä” en karaktär på rätt sätt). Ovan visar jag ett litet smakprov på mitt arbete, som ni kan se. Jag gör uteslutande färglösa skisser, med vissa undantag, mest för att spara på mina pennor, men ibland också för att kunna återanvända en modell i andra färger (det har dock ännu inte hänt).
    Den andra delen av projektet jag just nu riktat in mig på är att plocka ut citat ur boken Northanger Abbey att ”krydda” de kommande klippdocksbilderna med, och det innebär, som ni nog kan räkna ut, att jag i mångt och mycket läser om boken (även om jag då och då direkt ser vad jag kan vara utan, och hoppar över). Och det har lett till att jag upptäcker nya sidor av detta litterära verk. 
   Författarinnan Jane Austen är känd för sin kvickhet, ironi och humor, och det är något jag inte riktigt upptäckt föränn nu. Men just för att jag upptäckt hur otroligt humoristisk Northanger Abbey är, är denna del av projektet så underhållande! Jag läste också någonstans på nätet (kommer dock inte ihåg var) att just Northanger Abbey är den av Jane Austens böcker som är mest humorfylld, och det kan nog stämma, för den är menad som en satir över det sena 1700-talets populärkultur; skräkromantiska romaner. Något annat som är så kul med den här boken är att den handlar en hel del om konsumtion; en av de manliga karaktärerna talar uteslutande om affärer med hästar och vagnar som han köper och säljer och en av de kvinnliga talar nästan bara om kläder och nya fynd. Det är särskilt intressant i och med att den skrevs någon gång runt 1798. Och just att det handlar mycket om att köpa kläder, underlättar avsevärt mitt arbete med klippdockornas kostymer.
  Jag riktar mest in mig på att hitta citat som beskriver karaktärerna, men i och med att kostymerna (med en del små undantag) baseras på scener och händelser ur romanen blir det också att jag plockar ut citat som beskriver vad som händer och sägs.  Jag skriver av citaten i en av alla mina många skrivböcker, som jag valt ut för detta ändamål, och tar nog ut mer än vad jag slutligen kommer att använda.
  Anledningen till att jag överhuvudtaget tänker använda citat ur boken är att göra de litterära klippdockorna lite ”djupare”, och så blir det rätt snyggt i layouten, hoppas jag.

Kommentera

