En klänning i ”bokstil” till Annissa (inspirerad av det faktum att mitt rum svämmar över av böcker)

bokinspireradklanningminiKlicka här för dockan.

Det är ett ganska centralt problem i min vardag, och det är att mitt ganska lilla rum saknar tillräckligt bra förvaringsmöjligheter. Det gäller speciellt den sanning att jag har en alldeles för liten bokhylla för mina behov.
    Jag som är högskolestudent beställer nya böcker hela tiden, liksom en stor del litteratur för fritiden, och eftersom det inte längre finns någon tillstymmelse till plats i min bokhylla hamnar alla mina nya böcker i högar på skrivbordet eller på andra platser i rummet. Men jag är mycket förtjust i böcker och jag tror att jag och mina föräldrar har planer på att besöka IKEA ganska snart, och då hoppas jag att vi kan hitta en ny, och större, bokhylla till mitt rum. Eftersom för lite yta är ämnad åt förvaring är det svårt att hålla riktigt snyggt och prydligt omkring mig i rummet, och det leder rätt ofta till att jag förlägger saker och blir irriterad på att jag inte lyckas hitta igen dem. Dessutom är min nuvarande bokhylla inte alls av den bästa kvaliteten.
   Ja, ni förstår nog att högst upp på min önskelista just nu står en ny, större och bättre bokhylla. Jag skulle helst vilja ha en sådan där modell som täcker en hel vägg, med olika hyllplan och lådor. Jag önskar också något inglasat skåp till, där jag vill förvara alla mina anteckningar och utkast till de böcker jag skriver. Får jag en tillräckligt bra bokhyllskonstruktion är min ambition att dela upp och ha olika kategorier av böcker på olika hyllor, lite som i ett bibliotek. Jag vill givetvis också ha en hylla för alla mina skissböcker och pärmar med klippdockor (jag har bara en sådan än, men jag tror säkert att det blir fler i framtiden).
   Så jag lät mig inspireras av detta faktum (eller problem) när jag ritade dagens klänning till min bloggklippdocka Annissa. Jag blev riktigt nöjd med den här kreationen, som är inspirerad av böckers utseende, och i synnerhet äldre böcker.
   Titta gärna extra noga på den röda överklänningen. Mittstycket och urrigningen med den vita detaljen ska påminna om en uppslagen bok. Klänningens antikvita kjol i lager på lager-modell hoppas jag ska föra tankarna till pappersark, vissa blanka, vissa med text och det finns till och med de som är illustrerade; med en blomma, en fågel och en bergsvy. 
  Jag tycker det är så kul med originella kreationer, och denna, i och med att jag valde den äldre stilen på böcker, för mina tankar till något fantasyinspirerat.
   På tal om böcker och litteratur hittade jag också den här bloggen; Snowflakes in rain, som skrivs av en person som är mycket intresserad av just det, liksom av film.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Kare Erbs
    Jul 05, 2010 @ 17:47:10

    Dear Annissa,
    it is a pity that I do understand only a few Swedish words, as your blog has got the perfect combination! Great artwork! Do you sell or trade your paper dolls? Hope you will go on creating many more sets!
    Greetings from Germany, Karen

    Svara

Kommentera

