Balklänningssettet är färdigt och publicerat

balintrobildKlicka på bilden för att komma till klippdoksettets webbsida.

Äntligen, äntligen, äntligen har jag mitt balklänningsprojekt avklarat och utlagt på min webb!
  Jag är extremt nöjd med alla de tjugo balklänningsmodellerna, men vissa mer än andra. För det blir ju alltid så att jag får speciella favoriter i varje nytt klippdocksset jag gör. Några av mina favoriter i detta sett är den röda och vita klänningen här och den gyllengula och den mörkblå här. Den isblå med svarta detaljer här  är också en av de mest lyckande modellerna, enligt mitt eget tycke.
   Jag har idag även lyckats slutföra min examinationsuppgift för högskolan, så det är till dubbel glädje. Den blev färdig så pass tidigt på eftermiddagen denna dag att jag fick resten av dagen helt fri, så därmed passade jag på att rita ”balklänningsdockornas” kavaljerer, så som jag bestämt mig för. Jag slutförde de sista fyra av de tjugo klänningarna igår, söndag.
   Kavaljererna är redan påklädda klippdockor (de är klädda i frack, naturligtvis). Den ena döpte jag till Michel och den andra till Glenn. Jag brukar inte ge mina klippdockor nationaliteter om det inte är nödvändigt, men jag fick starka aningar om att Michel är fransos och Glenn amerikan (jag tyckte de såg ut att kunna vara det). Det är dock inget jag bestämt, så ni får tolka deras karaktärer precis som ni vill. Jag ska också tillägga att balklänningsdockorna fick namnen Vanessa och Nathalie. Jag ger alltid mina dockor namn, även om de annars saknar karaktär. De blir mer personliga då, och därmed för min egen del så mycket lättare att arbeta med (det är ett faktum jag inte kan förklara).
    Till de här klänningarna har jag lagt till en beskrivande text, något ni kanske redan har lagt märke till. Jag har slitit ganska hårt med bildtexterna, men det var det värt för det lyfte hela setet markant. Kan jag, och tycker att det är passande, försöker jag att lägga till text till mina klippdockor och deras kläder, men det är långt ifrån varje gång. Förutom bildtexternas rent beskrivande funktion så (det nämnde jag) har de en oerhörd förmåga att lyfta layouten något otroligt. Det är också en sak jag inte kan förklara.
   I eftermiddag komponerade jag även ihop beskrivningen till setet som finns på dess webbsida i kanten (som alltid). Jag skriver alltid ett utkast till dessa beskrivande texter  för hand i en speciell skrivbok. Dessutom lade jag sista handen vid settets ”presentationsbild”, som ni ser ovan. Den är dubbelt så stor här, som på webben. De här bilderna tycker jag är viktiga, för de hintar om vad setet innehåller, även om det syns väldigt lite, och så är de snedvridna ”pappersarken” ett tema i min webbplats´hela layout.
   Något annat jag tycker är mycket roligt är att skapa bilder där jag klätt på och ställt upp klippdockorna, och här nedan bjuder jag på ett sådant exempel ur detta sett:
balpar

Jag är så glad att jag är färdig med det här settet, för jag har blivit lite halvt småtrött på att rikta in mig endast på balklänningar. Sedan har jag andra klippdocksprojekt att arbeta med, och det är något jag återkommer till.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Någon
    Maj 04, 2010 @ 19:01:23

    Jag bara undrade om dessa klippdockor är privata eller om man får skriva ut dom och så. P.s Dom är helt sjukt fina (önskar jag kunde göra sånt *längtar*.
    P.s.2 om man nu får skriva ut dessa klippdockor(jag kommenterat på)
    får man också (då om man nu får skriva ut) skriva ut Anissa?
    (hon är liksom den som är vackrast och har finast kläder)
    HOPPAS DU LÄSER DETTA! +att jag hoppas på det goda(alltså att man får skriva ut)

    Lycka till med dina klippdockor!

    /Någon

    Svara

Kommentera

